Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris san martzial. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris san martzial. Mostrar tots els missatges

21 de juliol del 2013

Vacances pel nord. Recull fotogràfic

Tot i que passen més ràpid del que voldríem la veritat és que, vistes en perspectiva, les vacances d'enguany han estat variades i amb moltes activitats.
Una primera setmana (darrera de juny) moguda: excursió muntanyenca a la zona de Gavarnie, parada a Palamós per a desmuntar la caravana i, per acabar, un parell de dies a Irun per a passar San Martzial i visitar els pares.
La dues setmanes següents (dues primeres de juliol), càmping a la zona occidental de Cantàbria, en el parc natural d'Oyambre, entre el verd dels prats i muntanyes (i blanc de la neu tot i ser juliol) i el blau del mar.
Aquí algunes imatges:

Circ de Gavarnie, des de Gavarnie 

Des del refugi d'Espuguettes 

 De baixada, bretxa de Roland i Tayllon

10:10h A punt d'Arrankar l'Alarde Públic i igualitari

Vídeo: Banda i Tanborrada de l'Alarde Públic al Junkal

Càmping Playa Oyambre, en primer terme la nostra parcel·la, al fons els Pics d'Europa amb neu

Playa d'Oyambre, amb sol

Playa d'Oyambre, amb boira. Tot i no ser freda, la boira va estar molt present, sobretot al migdia

San Vicenta de la Barquera, marea baixa

Palau dels Sobrellano, Comillas 

Moltíssima neu a Pics d'Europa, a menys de 2.000m 

Llanes, Astúries 

 Bárcena Mayor, el que diuen és el poble més antic de Cantàbria

Santillana del Mar 

 Fontibre, al naixement de l'Ebre

Boira i neu a l'Alto Campoo

4 de juliol del 2011

Alarde 2011: millor que mai!

Al igual que fa un parell d'anys, enguany torno a partir les vacances: 10 dies a Irun per a celebrar les festes de Sant Martzial i l'Alarde del dia 30 de juny, un parell de dies a Vic i després vacances de platja i piscina a Lanzarote.

La primera part de les vacances ja les hem acabades. 10 dies a Irun en que hem pogut anar molts dies a la platja, hem fet una miqueta de muntanya (Penyes d'Aia) i hem gaudit de les festes.
Enguany les festes de Sant Martzial han estat immillorables. El dia 24 aparcàvem el cotxe i, abans de baixar, ja ens trobàvem la companyia de l'Alarde Mixt d'Olaberria assajant. El dia 28 la presentació de les cantineres i el 29 el concert de la Banda i la Revista d'Armes.

Les companyies arribant a la Plaça San Juan Arri, final de l'Alarde

L'Alarde Mixt tornava a recuperar una 10a companyia, la de Lapitze, perduda fa 11 anys per manca de gent. Lapitze és el meu barri Irundarra i, tot i que e
m feia una mica de pena deixar la companyia d'Olaberria (on portava des de sempre desfilant al "mixt"), vaig integrar-me a la nova companyia.
Dia 30 meravellós. Enrere semblen haver quedat aquells anys negres (de 1996 a 2005 aprox.) en que els integrants de l'Alarde Mixt érem agredits física i verbalment, es taponava el nostre pas i havíem de rebre protecció policial.

A la Placeta del Junkal, amb la general Ainhoa Ruiz de Arbulo, la cavalleria i les tropes

Fa ja uns quants anys que els incidents quedaven reduïts a la part baixa del carrer Major. Enguany ni això, quatre crits, algun xiulet i res més. Es veu que, fins i tot els més tradicionalistes, han assumit que no tenen res a fer.

Vam tornar a sortir més de 1.000 soldats (a l'Alarde tradicionalista són uns 8.000), però sobre tot vaig quedar parat de la gran quantitat de gent que animava i gaudia de l'Alarde des de les aceres. Molta més que qualsevol altre any.

Ekaitz com sempre (Hegoi també però en molta menor mesura) va gaudir de la festa com si fos un irundarra més. Per sort, ell aliè als conflictes que han portat a l'existència de dos Alardes diferenciats.


Arrankada de l'Alarde des de Mosku. Impressionants els primers instants. A partir del minut 8:38 surt la companyia de Lapitze, amb aparició estel·lar meva sobre el minut 9:25

A més, vam poder gaudir, per Mosku, de l'ambient festiu fins a les 23h... Una petita avantatja de que els nens es vagin fent grans...

Passada la festa i l'estada a Irun, demà marxem a fer les vacances de debò: les d'estar tirats!

29 de juny del 2010

Demà, San Martzial!

Doncs sí, demà San Martzial, festa grossa d'Irun!

A les 10:10h del matí arrancarà l'Alarde igualitari (també dit mixt i 'oficial') amb totes les persones del poble que hi vulguin participar, independentment de la seva raça, sexe o preferències sexuals. L'altre Alarde, el tradicional, sortirà a les 8:10h, sense dones (més enllà de les cantineres). Ells no seran agredits ni insultats, nosaltres probablement sí. El seu Alarde seguirà dirigit per les quatre 'bones famílies' d'Irun de tota la vida, el nostre serà democràtic (amb tots els càrrecs rotatoris, amb mandat limitat i elecció per sorteig.

Sigui com sigui, serà un gran dia per a tots i totes les irundarres. Música, trets i olor a pòlvora pels carrers. L'Alarde, record de la batalla de la Penya Aldabe del segle XIX, i de les milícies forals. Les milícies forals, record del passat foral de la província de Gipuzkoa, mutilat per l'estat espanyol (uhmmm!).

Demà serà el dia gran de la festa. Però les festes van començar per Sant Joan i han tingut els seus dies previs quant a importància ahir i avui. Ahir amb la presèntació de les cantineres (de l'Alarde igualitari) a la placeta del Junkal. Un acte originariament intimista que, per sort, cada vegada arrossega més gent. Un acte al que des de fa uns quants anys asisteixo amb la família (el meu fill gran, Ekaitz, és, al seus 5 anys un fan de l'Alarde).



Avui amb la presèntació i revista d'armes per companyies (barris) davant la General de l'Alarde, Ainhoa Ruiz de Arbulo Aizpuru, record autèntic de les milícies forals que passaven revista a les tropes (civils) i a les seves armes cada any (els joves bascos no servien a l'exercit espanyol).
Avui, també he assistit, com a espectador, amb la família, a la revista d'armes de la meva companyia, Olaberria.

La General de l'Alarde passa revista i saluta la bandera de la companyia

La cantinera d'Olaberria amb l'abanderada i els mandos


Demà, 15 anys després que les dones posessin peu per primera vegada a les festes de la seva ciutat originant així la reacció dels tradicionalistes i la divisió de l'Alarde en dos, tornarem a sortir, cada vegada més persones. EMAKUMEAK ALARDERA!!!
Entrades relacionades:

26 de juny del 2009

Amics, amigues... me'n vaig!

Doncs si, demà al matí me'n vaig de vacances, que ja era hora!
Passaré la primera mitja setmana a Irun, celebrant les seves festes de San Martzial i desfilant un any més, el dia 30, a l'Alarde. Tornarem a fer costat les dones que reivindiquen el seu dret a participar en peu d'igualdat a les festes del seu, el nostre, poble.


companyia igualitària d'Ama Xantalen (tarda), any 2008

Després, un parell de dies a casa, i un parell de setmanes més de relax (si puc) a Menorca. Dic si puc, perquè donades les notícies aparegudes avui, és probable que hagi de tornar aquí, algun dels dies que estaré de vacances, per fer front a les meves obligacions com a representant del treballadors als òrgans de govern de la caixa. Venen setmanes (mesos) que seran molt i molt moguts...

Aquest any sí que estaré connectat al món via virtual. Però si us plau, no empipeu gaire...

22 de juny del 2009

45 anys més tard, es trenca la maledicció. Aupa Unión!

Va haver-hi una època en que Irun dominava el futbol guipuscoà i lluitava per l’hegemonia del basc amb l’Athletic de Bilbao. Això era com dir que era una referència futbolística a nivell estatal, amb Reial Madrid i Barça. Avui això és impossible. L’esport amateur, i més tractant-se de futbol, no té espai a l’elit. Només els diners d’algun constructor o d’algun excèntric rus poden fer que un equip petit arribi a aquesta elit, i les nefastes conseqüències ja les hi sabem, sobre tot, i molt recentment, a Gasteiz.
Han passat 45 anys des de que un històric del futbol amateur ha tornat a un lloc que es pot considerar pràcticament elit del futbol. Molts anys arrossegant-se per camps de tercera divisió i, fins i tot, regional. Des de la dècada dels 90, però, amb una presència quasi constant a 2ªB.

Una maledicció que es va veure multiplicada durant aquesta primera dècada del segle XXI.
L’any 2003 després d’una molt bona lligueta d’ascens es va arribar a l’últim partit contra la ‘Grama’ en aquesta situació: 1. Gramenet 10p 2. Real Unión 9p 3. Màlaga B 9p 4. Lanzarote 1p
El partit definitiu es jugava a l’Stadium Gal contra la ‘Grama’, qui guanyés pujava. Després d’anar guanyant tot el partit per 1-0, al minut 86 marcava la ‘Grama’ el propiciava l’ascens del Màlaga B que va guanyar el seu partit per 3-0. Era un 29 de juny, vespra del dia gran de les festes irundarres, els San Marçals.
L’any 2005, ja en format play-off i després d’eliminar un altre històric, el Rayo Vallecano (1-1 a Vallecas i 1-0 a Irun), es jugava l’ascens doble partit amb el Lorca Deportivo, entrenat per l’irundarra Unai Emery. El partit d’anada, a Lorca, va acabar amb un 1-2 favorable als irundarres. Tot semblava fet. El partit de tornada va acabar amb el mateix marcador (fent l’1 a 2 el Real Unión al minut 95). El Lorca jugava amb un jugador menys, però un tir des del mig del camp feia l’1 a 3 i deixava una altra vegada la decepció entre l’afició unionista.
El darrer intent va ser l’any 2007. L’Unión va jugar en primera ronda amb l’Alacant. El partit d’anada, a Irun, va acabar amb un 1-0. La tornada va acabar amb el mateix marcador i a la pròrroga es va classificar l’equip alacantí (2-0).
Ahir per fi es va trencar la maledicció. De vegades el futbol pot donar sorpreses meravelloses i la il·lusió pot vèncer el bestial capitalisme esportiu. Potser d’aquí uns quants anys, aquesta temporada, la de l’ascens a 2a, acabarà sent més recordada per l’eliminatòria de copa en que l’equip unionista va tornar a eliminar, una altra vegada més, el Reial Madrid.

el jugadors del Real Unión celebren l'ascens des del balcó de l'Ajuntament (Pl. Sant Joan) amb l'afició. Al fons, ja instal·lades, les atraccions per les festes de San Martzial

1 de juliol del 2008

San Martzial 2008. Festa en igualtat, cada any som més

Per fi, ja estic de vacances!
Dissabte al matí vam agafar el cotxe ben d'hora i vam enfilar l'Eix direcció oest. Primera parada, Irun, el meu país petit en festes, les festes de San Martzial (san Marçal).

10:10h un dels moments més emotius: Arrankada des de Mosku (Pl. Urdanibia) i pujada pel carrer de San Martzial
Dies de retrobament amb la família i amics, dies de tornar a viure les emocions d'unes festes que tots els irundarres portem molt a dins. Ahir, diada gran, desfilada de l'Alarde. I com ja fa més de dotze anys, festa i Alarde dividits: d'una banda (la majoritària, tradicionalistes) qui defensa un Alarde sense presència de les dones, d'altra banda els que defensem la participació igualitària en les festes, igual que en qualsevol altre aspecte de la vida, de les dones. És bonic viure la festa, una festa plena de música i alegria, al costat dels teus fills petits.
La festa en sí va transcórrer amb tranquil·litat i bon humor. Molt jovent s'incorpora any rere any a l'Alarde igualitari i enguany, moltíssima més gent animant des de les voreres. L'única excepció però, va arribar al final del dia. Al pas de l'Alarde igualitari pels carrers més tradicionalistes (amb el Batzoki al mig) un grup d'intolerants masclistes van intentar agredir alguns participants. Com sol ser ja costum (tret del passat any) vam haver de fer aquesta part del recorregut pel mig d'un cordó policial desplegat per l'Ertzantza. Res comparat amb anys anteriors, quan havíem de fer tot el recorregut entre insults i llançament d'ampolles i gots. Els intolerants van perdent la batalla.

19:45 final de festa. Alegria, un any més les dones irrundarres, superant la intolerància, poden gaudir de la festa del seu poble
Avui, descans. Passejar una mica aprofitant el bon dia. Demà comencen les vacances de debó, continuant viatge cap a l'oest, fins allà on s'acaba el continent. Però aquesta serà una altra història que no explicaré fins més enllà del dia 20. No hi haurà portàtils, twitters ni més tecnologia que un rudimentari (pel que s'estila avui) mòbil. Ens retrobarem a la tornada...

La festa, el conflicte i l'Alarde de 2007 explicats per mi l'any passat

potser també t'agradi...

Related Posts with Thumbnails